DODGE, David

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Discours

Veuillez noter que les discours sont publiés dans la langue dans laquelle ils ont été présentés.

Members of the Class of '07, Ladies and Gentlemen.

Tout d’abord, j’aimerais remercier le recteur, M. Patry, la faculté et les organes de direction de l’Université d’Ottawa de l’honneur qu’ils me font en me remettant ce diplôme. Je suis à la fois honoré et heureux de recevoir ce diplôme d’une université dont les chercheurs continuent à contribuer autant à notre fonds de connaissance et dont les diplômés continuent à jouer un rôle aussi important dans la fonction publique du Canada.  Je tiens aussi à remercier mon épouse, Chris, pour le soutien qu’elle m’a apporté pendant la quarantaine d’années que j’ai passées au sein de la fonction publique et du monde universitaire.

Mesdames et Messieurs, jamais au cours de notre histoire l’acquisition et l’utilisation du savoir n’ont joué un rôle plus essentiel  dans le développement économique de notre pays. Et jamais l’application de ce savoir aux politiques publiques n’a été aussi cruciale pour l’avenir du Canada et du monde. Aujourd’hui, j’aimerais dire quelques mots sur les défis auxquels vous devrez faire face au moment de mettre à profit vos connaissances pour générer la croissance économique et améliorer le bien-être.

For almost two centuries after Adam Smith published The Wealth of Nations, most economists developed economic ideas within a framework in which the creation of knowledge had little or no part to play in explaining economic growth.  The process of innovation as a determinant of growth was largely ignored.  And most economists equated improvement in the well being of individuals only with increases in incomes, and of society as a whole only with increases in what we now call GDP.

But over the last couple of decades, a new growth economics has emerged in which innovation and technological change are endogenous to the process of growth.  And some economists have begun to examine the link between growth of GDP and improvements in social well being.
 
As you leave the University of Ottawa, your challenge, among others, will be to build on research in these two areas, and to find innovative ways to put this research into practice.  I think that there are at least three issues that you will have to address in meeting this challenge.

First - Research and Innovation

New knowledge is fundamental to growth.  While Canadians can simply use ideas from the research of others, that won't  take us to the leading edge.  To lead the world, we must generate our own research in both science and social sciences.

Equally important is the innovative application of that research.  Put simply, without innovation Canadian economic growth and social development will lag that of others and, over time, especially given our demographic structure, our relative standard of living will fall. 

Graduates, whether you go on to university teaching and research, to private industry, to social work or to public service, your challenge is to be excellent in both knowledge creation and the innovative application of that knowledge. 

Second – Well being and the distribution of income

Research, and innovation, are critical to the generation of rising incomes and a growing GDP.  But recent research indicates that, for more well off nations, increasing GDP appears to contribute less than proportionately to increasing collective and individual well being. 

One reason for this may well be that for the last three decades rising GDP has been associated with growing income disparities in many countries including Canada.  While the earned income of the top 5% has grown very significantly, in Canada the broad middle class has seen almost no growth in their real earnings.  And social distress at the bottom end of the income distribution remains a huge challenge.

C’est à vous qu’il revient d’acquérir une meilleure compréhension des facteurs à l’origine des changements dans la répartition du revenu. L’acquisition d’une meilleure compréhension des facteurs influant sur notre sentiment individuel et collectif de bien-être présentera un défi encore plus grand. Et ceux d’entre vous qui s’orientent vers le travail social auront un défi plus important encore à relever. Ce sera de trouver de meilleures façons d’atténuer la détresse des moins bien nantis socialement. 
 
Troisièmement – Les politiques publiques

Le défi qui sera peut-être le plus important de tous sera de trouver le bon cadre de politique publique. Celui qui permettra de favoriser à la fois la croissance de la productivité et l’augmentation du bien-être de la société. Les gouvernements sont déjà aux prises avec cette question, et vous y serez confrontés tout au long de votre carrière.

Answers are elusive.  Over the last 40 years, I have wrestled with this challenge in the areas of human resource policy, tax policy, fiscal policy, and health policy, and I continue to struggle with it now, as I oversee the country's monetary policy.  In the area of macroeconomic policy, I think we as economists and public servants can claim some very modest success.

But we can claim few victories in the difficult challenge of establishing an optimal policy framework to grow and sustain a nation of innovators. And we continue to be challenged to find the right mix of policies to simultaneously promote economic growth and the equitable distribution of income, both of which are necessary for this enhancement of our well being.

I hope some of you will join the public service and take up these policy challenges

Let me conclude.  As you leave the University of Ottawa collectively and individually you, the class of 2007, face daunting challenges.  While these challenges are many and varied, today I have set out three issues that I hope will receive your attention. 

Je remercie l’Université d’Ottawa de m’avoir donné le privilège de m’adresser à vous aujourd’hui.  Je vous souhaite tout le succès possible dans les années et les décennies à venir.

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