Microphone

Les membres dans les médias 2021

Janvier

4 janvier | Éric Dionne | Vœux pédagogiques pour 2021 UniqueFM

5 janvier | Éric Dionne | Parents à bout, comment survivre à l’école à la maison ? Radio-Canada

10 janvier | Mimi Masson | Kids at home for 2 more weeks? Here are some creative, practical tips for parentsCBC News

11 janvier | Éric Dionne | S’adapter, toujours s’adapter Radio-Canada

16 janvier | Joel Westheimer | What's the Big Idea? Thinking About Education After the Capitol Attack with Joel WestheimerWhat's the Big Idea 

18 janvier| Joël Thibeault | How do French immersion readers interact with dual-language children’s books? UTP Journals Blog

18 janvier | Éric Dionne | Webcam : fermée ou pas ? UniqueFM

19 janvier | Awad Ibrahim | Anti-Black Racism and Language Centre for Free Expression

19 janvier | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 20 : Lisa Farley FookNConversation

20 janvier | John Richardson | Richardson: When it comes to interpreting Trump, the kids are all right Ottawa Citizen

21 janvier | Michelle Schira Hagerman | Teens, tech and COVID-19: Finding the balance Capital Current

21 janvier | Nathalie Bélanger | Enseignement virtuel prolongé : quels impacts pour l'apprentissage ? ICI TÉLÉ

25 janvier | Joel Westheimer | The virus of disinformation threatens democracy and education is the cure Toronto Star

25 janvier | Carole Fleuret | Écoles fermées : un défi pour les allophones UniqueFM

28 janvier | André Samson | L’UOF : une mauvaise réponse à un vrai besoin? Le Droit

28 janvier | Joel Westheimer | Hausse des notes des élèves de 12e année dans les conseils scolaires francophones d'OttawaRadio-Canada 

28 janvier | André Samson | Les Canadiens poussés à repenser leur carrière André Samson

28 janvier | Tracy Vaillancourt | Mental Health a priority today for local soccer clubsCaledonCitizen

Février

1er février | Carole Fleuret | Didactique du français en contextes minoritairesUniqueFM

2 février | Joel Westheimer | Education column - student teachers as supply teachers CBC Listen

4 février | Stephanie Arnott | Pandemic makes French immersion a struggle Ontario Today with Rita Celli

4 février | Tracy Vaillancourt | It's time to talk about workplace bullying CBC Listen

4 février | Nicholas Ng-A-Fook | The power and beauty of oral storytelling Voice Ed Radio

7 février | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 21: Amélie Lemieux FookNConversation

8 février | Carole Fleuret | Dévalorisation du métier d’enseignant ? UniqueFM

10 février | André Samson | Les effets de la modernité sur notre rapport au travail La Rotonde

16 février | Andy Hargreaves | Andy Hargreaves on why engagement is the 'new frontier' of achievement Sentral Station

18 février | Nancy Crépeau | Apprendre en ligne ou dehors : les Premières Nations ont su s'adapter à la pandémieRADIO CANADA Espaces Autochtones

20 février | Nicholas Ng-A-Fook | Indigenizing Education? VoicEd Radio

21 février | Christian Bergeron | A ‘French malaise’ is eroding bilingualism in Canada’s public service The Conversation Canada 

21 février | Timothy Stanley | B.C. social justice advocate fought to improve people’s lives The Globe and Mail

22 février | Carole Fleuret | La relâche scolaire UniqueFM

22 février | Tracy Vaillancourt | Data Gaps Are Fueling Canada’s Children’s Mental Health Crisis, During COVID-19 and BeyondRSC Covid-19 Series

22 février | Andy Hargreaves | How To Develop Courageous and Compassionate Leadership Forbes

22 février | Rebecca Lloyd | Getting Out In Nature Is Good For Mental Health, Study Shows The Weather Network

26 février | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 22: Tasha Ausman FookNConversation

Mars

1er mars | Nicholas Ng-A-Fook | Celebrating French Canadian Language and CultureVoicEd Radio

4 mars | Christian Bergeron | La sauvegarde du français passera par l’éducation et un meilleur dialogue avec les jeunesThe Conversation

7 mars | Jess Whitley | For parents of kids with complex needs, COVID-19 school disruptions mean losing a lifeline of key supportsThe Globe and Mail

8 mars | Linda Radford | Urban Community Cohort at UOttawa VoicEd Radio

8 mars | Carole Fleuret  | Le legs des grandes enseignantes franco-ontariennesUniqueFM

9 mars | Joel Westheimer | YEAR ONE – Three essential lessons COVID-19 has taught us about education Ottawa Citizen

10 mars | Phyllis Dalley | La COVID-19 pourrait avoir un impact sur les habiletés en lecture et écriture Radio-Canada

10 mars | Nicholas Ng-A-Fook | Equity in Schools Brandon University

10 mars | Nicole Baillargeon | L'Université d'Ottawa prend de l'expansion à Windsor Radio-Canada 

10 mars | Richard Barwell | UOttawa expanding Windsor campus to train more French teachers CBC

12 mars | John Richardson | Richardson: Post-pandemic, there's no better time to learn about happiness Ottawa Citizen

12 mars | Tasha-Ann Ausman | A year of teaching in the pandemic CBC 

14 mars | Joel Westheimer | Tax ‘pandemic profiteering’ by tech companies to help fund public educationCanadian Accountant 

15 mars | Joël Thibeault  | When English and French mix in literature PhysOrg

15 mars | Tracy Vaillancourt | Physical activity— the forgotten core area of child development during the pandemicThe Globe and Mail

15 mars | Keri Cheechoo | Women building community by supporting and promoting wellness CBC

15 mars | Carole Fleuret | Retour en classe : qui a la meilleure formule ? UniqueFM

15 mars | Joël Thibeault | Quand le français et l’anglais se côtoient dans les livresuOttawa Media

15 mars | Mark Currie | Inclusion Isn’t Enough: Reflecting on Black History Month, Antiracism, and the Long EmancipationMedium

16 mars | Michel Saint-Germain | L’aménagement du créole en Haïti et la réforme Bernard de 1979 : le bilan exhaustif reste à faireRezoNodwes

16 mars |Joel Westheimer | Letters to the editor North Bay Nugget

16 mars | Phyllis Dalley | Balado : Francophonie, d’ailleurs et d’ici La Rotonde

17 mars | Joël Thibeault | Les bienfaits des livres bilingues sur l’apprentissage du français ICI Première

22 mars | Joël Thibeault | Des livres jeunesse bilingues comme outil d’apprentissage pour apprendre le françaisRadio-Canada

22 mars | Carole Fleuret | Livres jeunesse bilingues UniqueFM

23 mars| Richard Barwell | Les efforts de l’Université pour promou­voir le français La Rotonde

23 mars | Joel Westheimer | Zoom lectures make positive student-faculty relationships impossible The Pigeon

25 mars | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 23: Sara Schroeter FookNConversation

26 mars | Andy Hargreaves | Podcast: How might education change after the pandemic? TES 

29 mars | Carole Fleuret | Éducation : les avantages du plurilinguisme UniqueFM 

30 mars | Joel Westheimer | Joel Westheimer: Three Essential Lessons That COVID Taught Us About EducationDiane Ravitch Blog 

Avril

3 avril | André Samson | L’orientation scolaire en milieu minoritaire francophone: l’importance de célébrer sa différenceLe Droit

5 avril | Nicholas Ng-A-Fook, Timothy Stanley | Oral History, Education and Justice ft. Nicholas Ng-A-Fook and Guests VoicEd Radio

6 avril | André Samson | How vocational readiness affects post-secondary student success Career Wise

7 avril | Raphaël Gani | Les francophones déçus du nouveau programme scolaire albertain ICIAlberta

9 avril | Raphaël Gani | Curriculum scolaire : faites-vous entendre! Radio Cité

12 avril | Tracy Vaillancourt |Profound impacts of child abuse and neglect on development Global News

12 avril | Tracy Vaillancourt | Physiological effects of childhood trauma Global News

13 avril | Michelle Schira Hagerman | Support elementary and high school students with online learning CBC Listen

15 avril | Raphaël Gani  | Aucun conseil scolaire francophone de l’Alberta ne prendra part au programme scolaireRadio Canada

16 avril | Tracy Vaillancourt | Wife of late NHLer getting online hate while grieving husband, stepping back from social mediaCity News Winnipeg

17 avril | Raphaël Gani | Alberta francophone school boards refuse to pilot test draft curriculum Radio Canada

17 avril | Tracy Vaillancourt | Dr. (and coach!) Tracy Vaillancourt PodBean 

19 avril | Carole Fleuret | Les enjeux de l’école virtuelle Unique FM

19 avril | Nicholas Ng-A-Fook and Stephen Hurley | A new Alberta curriculum Part 1 On Education Matters

25 avril | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 24: Catherine Duquette FookNConversation 

27 avril | Stéphanie Chitpin | Why strong decision-making matters in education Media uOttawa 

28 avril | Tracy Vaillancourt, Scott Davies and Janice Aurini | Learning loss while out of school —is it now time to worry? The Globe and Mail

Mai

3 mai | Joel Westheimer | What is the impact of more than a year of disrupted schooling for students? CBC

3 mai | Shelina Adatia | The gift of language Government of Canada

8 mai | Joel Westheimer  | ARC ThoughtMeet April 2021 | Joel WestheimerGovernment of Canada

10 mai | Michelle Schira Hagerman | How can teachers and parents promote students’ digital literacies skills? EdCan Network

10 mai | Michelle Schira Hagerman | How can teachers and parents promote students’ digital literacies skills? EdCan Network

10 mai | Nicholas Ng-A-Fook | Addressing Curriculum Matters with Different Communities in the United States ft. Drs. Walter Gershon and Robert HelfenbeinvoicEd Radio

16 mai | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 25: Cristyne Hebert FookNConversation

18 mai | Phylis Dalley | Des enseignants franco-ontariens exténués par la pandémieRadio Canada

18 mai | Awad Ibrahim | Impacts of COVID-19 in Racialized Communities Royal Society of Canada

21 mai | Carole Sénéchal | L'aide médicale à mourir en santé mentale : la solution facile, dit une chercheuseRadio Canada 

21 mai | Stéphane Lévesque | Education and democracy can help address monuments that are a reminder of racist pastsThe Conversation

25 mai | Sachin Maharaj | The convenience of ‘hybrid’ education comes at a cost: a compromised learning experience for childrenToronto Star

26 mai | Nicholas Ng-A-Fook and Walter S. Gershon | Episode 26: Walter S. Gershon Fooknconversation

27 mai | Tracy Vaillancourt | Experts say student mental wellness should be top priority as kids return to class The Canadian Press

27 mai | Andrew Hargreaves | Mindshare Learning Moment with Professor Andrew Hargreaves Mindshare Learning Technology 

27 mai | Andrew Hargreaves | Mindshare Learning Moment with Professor Andrew Hargreaves Mindshare Learning Technology 

30 mai | Stéphane Lévesque  | A better way of addressing monuments & reminders of racist pasts iHeart Radio

May | Nicolas Ng-A-Fook | How Teachers Remember Their Own Childhoods Voiced.ca

31 mai | Nicholas Ng-A-Fook and Michelle Schira Hagerman | On Developing Critical Digital Literacy ft. Michelle Hagerman VoicEd Radio

Juin

2 juin | Alexander Maisonneuve and André Samson | Ontario’s school counsellors need more resources to support student career developmentCareerWise

2 juin | Stephanie Chitpin | Understanding decision-making in educational contexts Emeral Publishing

7 juin | Nicholas Ng-A-Fook | A Vision for Teacher Education and Indigenous Knowledge ft Teacher Education and Kiera Brant-BirioukovVoicEd Radio

14 juin | Stephanie Arnott | New study to Identify Gaps in FSL Teacher EducationMedia uOttawa

14 juin | Joel Westheimer | Should kids try to catch up this summer? CTV News

14 juin | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 27: Cindy Blackstock FookNConversation

Juin | Nicholas Ng-A-Fook and Keri-Lynn Cheechoo | Addressing Intergenerational Harms of Settler Colonial Violence in Teacher Education ft. Keri-Lynn CheechooVoicEd Radio 

25 juin | John Richardson | Richardson: Congratulations, grade 12 grads. You made us all proud Ottawa Citizen

30 juin | Andy Hargreaves | Andy Hargreaves | Moving: A Memoir of Education and Social Mobility Apple Podcasts

30 juin | Lisa Howell | Reimagine Canada Day: a virtual tour of Ottawa CBC Listen

Juillet

2 juillet | Andrew Hargreaves | Rules of Engagement TES

7 juillet | Aline Germain-Rutherford | L’université en ligne ne disparaîtra pas de si tôt ONFR+

8 juillet | Tracy Vaillancourt | Has the COVID-19 pandemic lessened bullying at school? Wiley 

8 juillet | Tracy Vaillancourt | One benefit of pandemic schooling was decrease in bullying, study by uOttawa professor saysOttawa Citizen 

8 juillet | Tracy Vaillancourt | Less bullying at school during the COVID-19 pandemic, study finds uO Media  

8 juillet | Tracy Vaillancourt | Moins d’intimidation à l'école en Ontario en temps de pandémie, selon une étudeRadio Canada

9 juillet | Tracy Vaillancourt | L'intimidation en baisse durant la pandémie dans les écoles ontariennes Le Droit

9 juillet | Tracy Vaillancourt | L'intimidation en baisse durant la pandémie dans les écoles ontariennes Le Droit

9 juillet | Tracy Vaillancourt | Less bullying at schools during pandemic Global News

12 juillet | Tracy Vaillancourt | Kids bullied each other less during the pandemic. Here’s how we keep it that way Fast Company

12 juillet | Tracy Vaillancourtpas | L’intimidation a chuté dans les écoles durant la pandémie La Presse

13 juillet | Tracy Vaillancourtpas | Major reduction in bullying during pandemic CityNews Everywhere

13 juillet | Stephanie Arnott | Pénurie d’enseignants de français langue seconde: comment y répondre? l-express

13 juillet | Tracy Vaillancourt | 13 Hours Inside the Nova Scotia Massacre July 2021 Update Global News Podcast

18 juillet | Tracy Vaillancourt | Condescending Body Language: Showing “I’m Better Than You” Science of People

20 juillet | Tracy Vaillancourt | Did Bullying Increase Or Decrease During the Pandemic?Theravive

20 juillet | Raphael Gani | Black Lives Matter and Curriculum Activism VoicEd Radio

24 juillet | Trista Hollweck | ConnectTheDocs with Dr. Trista Hollweck ConnectTheDocs

26 juillet | Agata Soroko | Want to fix financial literacy? Focus on billionaires squandering their wealth, not school curriculumThe Conversation

Août

5 août | Joel Westheimer | Darts and letters - episode 4 Cited Media

5 août | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 28: John Weaver FookNConversation

5 août | Elie Ndala | Des bourses d’études pour les universitaires de la francophonie canadienne l-express

9 août | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 29: Petra Munro Hendry FookNConversation

11 août | Tasha Ausman | Mandatory COVID-19 vaccines at the University of Ottawa CBC Listen

16 août | Andy Hargreaves | Five Paths of Student Engagement: Blazing the Trail to Learning and Success Ottawa-Carleton District School Board (OCDSB)

16 août | Vaillancourt and Farrell | Mean kids become mean adults Society for Personality and Social Psychology

23 août | John Richardson | Richardson: Attention! It's time to talk to students about technology's impact on cognitionOttawa Citizen

29 août | Sachin Maharaj | Students pay the price for hybrid model of schooling, say parents, experts CBC

30 août | Nicholas Ng-A-Fook and Stephen Hurley | The Unleading Project, featuring Dr. Vidya Shah By Nicholas Ng-A-Fook VoicEd Radio

août 2021 | Nicholas Ng-A-Fook and Jessica Whitley | Children and Schools During COVID-19 and Beyond, Featuring Dr. Jessica WhitleyVoicEd Radio

Septembre

1er septembre | Trista Holweck | What do teachers need to flourish? Emerald Publishing

2 septembre | Joel Westheimer | Back To School CBC 

3 septembre | Nicholas Ng-A-Fook | Episode 30: Erin Jessee FookNConversation 

7 septembre | Tracy Vaillancourt | How going back to school could save kids’ mental health The Decibel Podcast 

8 septembre | Tracy Vaillancourt | How to help students get back on track as pandemic disruptions continue CBC

9 septembre | Nicholas Ng-A-Fook  | Episode 31: Michael CappelloFookNConversation

9 septembre | Andy Hargreaves  | A Talk with Andy Hargreaves: School Improvement and Student Engagement Memorial University's Gazette

10 septembre | Trista Hollweck  | Does teacher coaching lead to school improvement? Schools Week

13 septembre | Tracy Vaillancourt  | Children and Schools During COVID-19 and Beyond ft. Tracy Vaillancourt Voice Ed Radio

15 septembre | Andrew Hargreaves  | Andy Hargreaves |  Five Paths of Student Engagement: Blazing the Trail to Learning and SuccessSignature Leadership Podcast

15 septembre | Eric Dionne  | Un pont difficile à franchir: l'utilisation du savoir académique en salle de classe (partie 1)Les Ingénieux Pédagogiques

20 septembre | Eric Dionne  | Gérer la liberté Unique FM

22 septembre | Nicholas Ng-A-Fook and Lisa Howell  | National Day for Truth & Reconciliation: Universities and schools must acknowledge how colonial education has reproduced anti-Indigenous racismThe Conversation

24 septembre | Marie-Hélène Brunet  | L’histoire des Franco-Ontariens Radio-Canada

26 septembre |Pandémie et défis de l’enseignement en milieu minoritaire La Rotonde

27 septembre | Nicholas Ng-A-Fook   | Episode 32: Sean CarletonFookNConversation

27 septembre | Carole Fleuret  | Plagiat : un fléau ? Unique FM

28 septembre | Tracy VaillancourtThe vicious circle of high academic achievementPhys

29 septembre | Tracy Vaillancourt | Instagram delays launch of app for kids CBC Listen

29 septembre | Trista HollweckResearch: how can coaching lead to school improvement? Schoolsweek

29 septembre | Tracy VaillancourtThe impact of COVID-19 on the mental health of Canadian children and youth Facets

29 septembre | Tracy VaillancourtSchool success often leads to ‘vicious cycle’ of perfectionism, depression StudyFinds

29 septembre | Tracy VaillancourtWhy Recess Matters More than Ever EdCan Network

30 septembre | Tracy VaillancourtThe vicious circle of high academic achievementTechLive

Octobre

2 octobre | Phyllis DalleyUne «francophobie» émerge à l’Université d’OttawaLeDevoir

4 octobre | Tracy Vaillancourt and Jessica WhitleyWhy Canada needs universal high speed internet The Globe and Mail

4 octobre | Andrew HargreavesLighting a Fire! All things Teaching and Learning with The Teaching Council | In conversation with Andy HargreavesLighting a Fire! All things Teaching and Learning with The Teaching Council

4 octobre | Éric DionneTricherie et honnêteté en contexte scolaire Unique FM 

7 octobre | Tracy VaillancourtWe’re losing our humanity and the pandemic is to blame ProPublica

10 octobre | Janelle FournierSoapbox Science 2021: The Ottawa chapter Fulcrum

13 octobre | Joel Westheimer Are EQAO tests worth the trouble? CBC

13 octobre | Nicholas Ng-A-Fook Episode 33: Denise Taliaferro BaszileFookNConversation

14 octobre | Nicholas Ng-A-Fook Indigenous Peoples Day of Rage an opportunity to awaken, not to wake up Fulcrum

15 octobre | Richard Barwell Une formation d’enseignant abolie puis rétablie pour faire face à la pénurie ONFR+

17 octobre | Tracy VaillancourtU of O researchers examine relationship between perfectionism and academic achievementThe Fulcrum

18 octobre | Carole FleuretRoutines de lecture à la maison Unique FM

19 octobre | Stephanie ChitpinThese are very challenging times for educational leaders, and they need all the information available to make the best possible decisionsMauritius Times

19 octobre | Mario BlouinRétablissement du programme Édutek pour l'enseignement technologique Radio-Canada

20 octobre | Joel WestheimerMeet the education academics reimagining how math is taught University Affairs

26 octobre | Béatrice de Montigny | Le consentement, un échafaudage avec Béatrice de Montigny Idello

26 octobre | Tracy VaillancourtOpinion: Using rapid tests to ensure students remain in class National Post

Octobre 2021 | Mark Currie and Nicholas Ng-A-Fook IS CRRP ENOUGH? with Mark Currie By Nicholas Ng-A-Fook VoicEd Radio

Novembre

1er novembre | Mimi MassonA critical re-imagining of FSL teacher learning FSL Teacher Learning

1er novembre | Carole FleuretLes bienfaits de la BD sur l’apprentissage de la lecture Unique FM

3 novembre | Carole FleuretStudent Engagement and Social Mobility with Andy Hargreaves Cognia

3 novembre | Sachin Maharaj | How do we achieve racial justice in schools? Toronto Star

5 novembre | Andy HargreavesHow Schools Can Stem the Toxic Tide of TechnologyEducationWeek

11 novembre | Andy HargreavesWhat the COVID-19 pandemic has taught us about teachers and teaching Facets

11 novembre | David ParéOntario cities should fight for our low-carbon electricity The Daily Press

12 novembre | Marie-Josée BourgetSe tutoyer ou se vouvoyer, un vrai dilemme ! La Rotonde

20 novembre | Tracy VaillancourtTrajectories of narcissism and self-esteem in adolescence predict interpersonal factors at age 20PsyPost

23 novembre | Joel Westheimer | How to talk to your children about their report cards CBC Ottawa Morning

23 novembre | Madelaine McCracken | 5 questions with the First Nations Child & Family Caring Society and Spirit Bear BooksBooknet Canada

25 novembre | Tracy VaillancourtWe felt really alone': Kitchener mom opens up about son's experience with bullyingCTV News

27 novembre | Jessica WhitelyNova Scotia comprehensive education plan has good bones but lacks clarity, report revealsExBulletin

30 novembre | Carole FleuretÉtudier en français sans le parler : le défi des élèves allophones FrancoPresse

Décembre

1er décembre | Jessica Whitley and Andy HargreavesInclusive Education: County schools get more support from province The Inverness Oran 

Décembre 2021 | Andy HargreavesThe Future of Learning Lies in Engagement ASCD

Décembre 2021 | Olga FellusThe Elementary, the Necessary, and the Arbitrary: Social Emotional Learning in Mathematics EducationCMESG GCEDM

Décembre 2021 | Sachin MaharajSurviving Hybrid ETFO Voice

9 décembre | Joel WestheimerJoel Westheimer: Commentary on the 2021 Democracy Summit CTV

14 décembre | Mark T. S. Currie | Remembering Ourselves or Remembering Our Productivity: Student Art as Technologies of MemoryJCACS Musings

15 décembre | Trista HollweckCoaching, context and culture in education: Reflections from practice Youtube

16 décembre | Carole FleuretÉtudier en français sans le parler : le défi des élèves allophones L'eau vive

16 décembre | Tracy VaillancourtInnovation Through Resilience APEX

Décembre 2021 |  Nicholas Ng-A-Fook Leading Through the Pandemic By Nicholas Ng-A-Fook VoicEd Radio

18 décembre |  Nicholas Ng-A-Fook Episode 34: Paul Tarc FookNConversation

20 décembre |  Rebecca Lloyd How cold is too cold to exercise outside? The Weather Network

23 décembre | Nicholas Ng-A-Fook Episode 35: Carl E. James FookNConversation

29 décembre | Tracy Vaillancourt School closings during the COVID-19 pandemic are having a detrimental effect on students and families, research showsThe Globe and Mail

31 décembre |John M. Richardson Richardson: Spotify Wrapped makes invasive data collection look cool and hip Ottawa Citizen