Prof. Adam Brown
Adam Brown
Professeur adjoint


Salle 
GNN 254
Numéro de téléphone 
(613) 562-5800 poste 6052

Département de biologie

Biographie

Mes recherches actuelles portent sur deux aspects de l'enseignement et de l'apprentissage, à savoir l'enseignement des sciences et la vulgarisation scientifique. Dans le premier cas, j'ai mis au point de nouvelles méthodes et technologies d'enseignement qui ont permis d'améliorer l'environnement d'apprentissage, le transfert et l'application des connaissances pour les étudiants de premier cycle en biologie. Mes projets actuels portent sur la création d'échafaudages d'apprentissage efficaces pour les étudiants en sciences, sur l'enseignement de la pensée créative aux étudiants de premier cycle et sur la conception pédagogique de l'enseignement de la vulgarisation scientifique pour les étudiants de premier cycle en sciences. En outre, je travaille activement à la création, à la production, à la narration et à l'animation d'un certain nombre de productions médiatiques de vulgarisation scientifique pour des émissions télévisées, des documentaires et l'internet.

Publications sélectionnées

  • Paul Chiu, Alandeom W. Oliveira, Giuliano Reis & Adam O. Brown (2024) Feeling the heat: undergraduate science students’ emotional management during classroom debates, International Journal of Science Education,Part B: Communication and Public Engagement, DOI: 10.1080/21548455.2024.2316121 (download.pdf)
  • Oliveira, A. W., Mirel, O. & A. O.  Brown (2023) ‘I invite you to take a sip from the golden fountain and confirm these statements for yourself’: preparing undergraduate science students to publicly address pseudoscientific news. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public Engagement. https://doi.org/10.1080/21548455.2023.2195576 (download.pdf)
  • Oliveira, A. W., & Brown, A. O. (2023). Pitching STEM: a communicative approach to entrepreneurship in STEM classrooms. In Enhancing Entrepreneurial Mindsets Through STEM Education (pp. 325-348). Cham: Springer International Publishing. (download.pdf)
  • Oliveira, A. W., Brown, A. O., Day, K., Saviolli, R., Campbell, S. J., Potkins, H., & Weld, J. M.(2022). Authorised cheat sheets in undergraduate biology: Using pictographic organisers to foster student creative cognition. Review of Education, 10, e3380. https://doi.org/10.1002/rev3.3380(download.pdf)
  • Oliveira, A.W., Brown, A.O. 2022. Experiencing the entrepreneurial side of science: undergraduate students pitching science-based businesses. Entrepreneurship Education. https://doi.org/10.1007/s41959-022-00087-7 (download.pdf)
  • Oliveira, A.W., Brown, A.O., Zhang, W.S., LeBrun, P., Eaton, L. & S. Yemen. 2021. Fostering creativity in science learning: The potential of open-ended student drawing.  Teaching and Teacher Education. 105, 103416. (download.pdf)
  • Oliveira, A.W., Brown, A.O., Carroll, M.L., Blenkarn, W., Austin, B. & Bretzlaff, T. 2021. Developing undergraduate student oral science communication through video reflection. International Journal of Science Education, Part B: Communication and Public EngagementDOI: 10.1080/21548455.2021.1907630  (download.pdf)
  • Oliveira, A.W., Bretzlaff, T., & A.O. Brown. 2020. Memorable Exemplification in Undergraduate Biology. Research in Science Education. 50: 625-643 (download.pdf)
  • Oliveira, A.W., Johnston, E. & Brown, A.O. 2018. Exemplification in Undergraduate Biology: Dominant Images and Their Impact on Student Acquisition of Conceptual Knowledge. Canadian Journal of Science, Mathematics and Technology Education. 18:1-17 (download.pdf).
  • Brown, A.O. 2017. The Role of Values in the Effectiveness of Public Communications of Science for Sustainability.  Education Review, 5: 14-17. (download.pdf)
  • Oliveira, A.W. and A.O. Brown.  2016. Exemplification in Science Instruction: Teaching and Learning through Examples.  Journal for Research in Science Teaching. 53: 737-767. (download.pdf). This manuscript was short-listed as one of 5 articles with Research Worth Reading for 2016 by the USA National Science Teachers’ Association.
  • Brown. A.O. 2014. Lexical access, knowledge transfer and meaningful learning of scientific terminology via an etymological approach. International Journal of Biology Education. 3: 1-12. (download.pdf)

Intérêts de recherche

  • Vulgarisation scientifique
  • Enseignement et apprentissage des sciences
  • Science et art