Christine Dallaire
Christine Dallaire
Full Professor and Vice-Dean, Academics

1999, Ph.D., Canadian Studies, University of Alberta
1994, M.A., Études du sport (sociologie), Université d’Ottawa
1991, B.E.P., Éducation physique, Université d’Ottawa

Room
MNT 355
Phone
613-562-5800 ext. 4279


Biography

Christine Dallaire studies sports and physical activity from a sociocultural perspective, with a particular focus on Canadian society, youth and communities. Her current SSHRC (2018-2021) funded project compares the experiences of young adults (18-25 years old) that invest themselves in sports leadership roles. The case studies of the Boys and Girls Club of Ottawa, the YMCA-YWCA Capital Region and the Jeux de l’Acadie explore how former participants that return as young adult leaders of the sport programs conceive of the ‘community’ they wish to contribute to and how it motivates their engagement. Her earlier research focused on the role of sport in the discursive construction of francophone and Canadian identities among youth. She received SSHRC funding (2000-2004) for a comparative study of the Jeux de l'Acadie, the Jeux franco-ontariens and the Jeux francophones de l'Alberta.

Research interests

  • Minority francophone communities
  • Canada
  • Youth
  • Discourse analysis
  • Games, sports and community development
  • Sports and identity/representation

Selected publications

  • Dallaire, C. (sous-presse). Les Jeux de l’Acadie et l’appartenance acadienne. Chapitre invité dans M. Landry, J. Massicotte et D. Pépin-Filion (Dirs), L’État de l’Acadie (pp. 424-427). Montréal : Del Busso éditeur
  • Dallaire, C. (Spring 2021). « Regard sur la délégation du Nouveau-Brunswick aux Jeux de la francophonie canadienne : un renforcement de l’identité francophone des jeunes qui mise sur l’excellence », Journal of New Brunswick Studies/Revue d’étude sur le Nouveau-Brunswick, 13(1), 9-30
  • Reid, K. and Dallaire, C. (2020, online March 29). “‘I’d like to think I’m a good referee’: Discourses of ability and the subjectivity of the female soccer referee in Ontario (Canada).” Soccer & Society, https://doi.org/10.1080/14660970.2020.1742705
  • Dallaire, C. et MacKay, S. (2019). L’engagement des Skirtboarders : La constitution du « sujet moral » sur Internet. Revue Jeunes et Société, 4(1) : 42-57.
  • Reid, K. and Dallaire, C. (2019). “Because There Are So Few of Us”: The Marginalization of Female Soccer Referees in Ontario, Canada. Women in Sport and Physical Activity Journal, 27(1), 12-20. https://doi.org/10.1123/wspaj.2017-0031
  • Weninger, D and Dallaire, C. (2019). “The gendered barrel racer-horse relationship in Western Canadian rodeo”. International Review for the Sociology of Sport, Published online June 1, https://doi.org/10.1177/1012690217708578 Now in print (2019), 54(1) 104–124.
  • Dallaire, C. et MacKay, S. (2019, novembre). « Redonner à la communauté » : L’engagement communautaire de jeunes adultes leaders aux Jeux de l’Acadie. Rapport de recherche soumis au Conseil d’administration de la Société des Jeux de l’Acadie, 51 p.
  • Dallaire, C. & MacKay, S. (2019, February). “Giving Back to the Community”: Youth Community Engagement as Sport and Recreation Leaders at the Boys and Girls Club of Ottawa. Research report submitted to the BCGO Board of Directors, 29 p.
  • Forgues, E., Thompson, M., Dallaire, C. et E. M. Doucet (2018). Les Jeux de la francophonie canadienne : épanouissement, identité et engagement de la jeunesse d’expression française au Canada. Rapport de recherche soumis à la Fédération de la jeunesse canadienne française. Moncton-Dieppe, Nouveau Brunswick : L’Institut canadien de recherche sur les minorités linguistiques, 115 p.
  • Octobre,  S. et Dallaire, C. (Dirs.) (2017). Jeunes et cultures : dialogue franco-québécois. Collection Regards sur la jeunesse du monde. Québec : Presses de l’Université Laval. 238 p.
  • Dallaire, C. (avec la collaboration de G. Couillard et M.F. Houle) (2017) Legs du travail à la FESFO : apprentissage en emploi pour un engagement francophone ultérieur au-delà du réseau jeunesse (pp. 69-96). Contribution invitée dans Gratien Allaire, Peter Dorrington et Mathieu Wade (Dirs.) Résilience, résistance et alliance. Penser la francophonie canadienne différemment. Collection Culture française d’Amérique. Québec : Presses de l'Université Laval.
  • Dallaire, C. et Harvey, J. (2017). Sports and Language Politics in Canada, (162-173 pp). Invited contribution to Bairner, A., Kelly, J. and Lee, J.W. (Eds.). Handbook of Sport and Politics. London: Routledge.
  • Dallaire, C., Prévost, P. et Houle, M.F. (2016). La formation et la documentation du savoir à la Fédération de la jeunesse franco-ontarienne (FESFO) : une stratégie gagnante pour renforcer l’engagement des jeunes dans la francophonie minoritaire. Stéphanie Garneau et Nicole Gallant (Dirs.). Les jeunes et l’action politique : Participation, contestation, résistance (pp. 147-165). Québec : Presses de l’Université Laval.
  • Weninger, D and Dallaire, C. (2016). “’It’s not how you look; it’s what you do.’ Western Canadian Barrel Racers, Rodeo Legitimacy and Femininity”. Special issue of Sport and Society on Extra-Ordinary Women, DOI: 10.1080/17430437.2016.1175140
  • Na, D. and Dallaire, C. (2016). Korean sport for international development initiatives: exploring new research avenues, Asia Pacific Journal of Sport and Social Science, 4(3): 251-264. DOI: 10.1080/21640599.2015.1126948
  • Dallaire, Christine, Normand, Martin, Houle, Magalie-France et Prévost, Philippe (2015). «Le développement et la transmission des savoirs au sein de la Fédération de la jeunesse franco-ontarienne par le moyen de la formation et des cahiers de legs» dans Linda Cardinal et Éric Forgues (Dirs.)  Innovation et gouvernance francophone au Canada (pp. 247-267). Québec, Presses de l’Université Laval.
  • Dallaire, C. (2015). Assessing the sociology of sport: On national and ethnocultural communities in Canada. International Review for the Sociology of Sport, 50(4-5), 413-418.
  • Dallaire, C. (2014). La FJCF et ses Jeux de la francophonie canadienne : s’investir pour mousser l’engagement francophone des jeunes. Contribution invitée dans A. Pilote (Dir.) Francophones et citoyens du monde: identités, éducation et engagement, pp. 183-209. Québec : Presses de l’Université Laval
  • MacKay, S. et Dallaire, C. (2014). Skateboarding Women: Building Collective Identity in Cyberspace. Journal of Sport and Social Issues, 38(6), 548-566.