Profile

Assistant Professor, Official Languages and Bilingualism Institute (OLBI) and Director of Graduate Studies, OLBI

2018 – Ph.D., Sciences humaines appliquées, Université de Montréal

2002 – M.A., Anthropologie, Université Laval

2000 – B.A., Anthropologie, Université Laval

 

Room: 70 Laurier Avenue East, Room 016
Bureau: 613-562-5800 ext. 3465
Work E-mail[email protected]

Catherine Levasseur

Fields of interest

  • Critical sociolinguistics, applied to education
  • Second language teaching and learning in contexts of language diversity
  • Bilingualism and multilingualism
  • Francophone minority contexts in Canada and language minorities
  • Post-secondary literacy
  • Language and identification representations
  • Language socialization
  • Ethnography and qualitative research methods

Biography

Catherine Levasseur conducts qualitative, critical, and applied research in the fields of sociolinguistics and education. Her main research interests include bilingualism and multilingualism; language ideologies; languages and identification, and language socialization. She also works in the field of second language teaching and learning, in contexts of language diversity. Her doctoral dissertation analyzes the identification representations, discourses, and language uses of schoolchildren enrolled in a francisation (French as second language) program in a French language school, in British Columbia. Catherine Levasseur wishes by her research to contribute to a better acknowledgement and inclusion of multilingual speakers in the Canadian francophone minority context. Her future work will further investigate the challenges and opportunities of postsecondary literacy practices.

Current research

  • Principal investigator on the SSHRC funded project “Expériences de socialisation langagière de jeunes issus des programmes de francisation en milieu francophone minoritaire canadien” (2021-2023).
  • Principal investigator on the project « "Moi, j'suis pas francophone" : 10 ans plus tard. Pratiques langagières et identification de jeunes issus du programme de francisation en Colombie-Britannique » (2020-2021).
  • Principal investigator on the project « Pratiques langagières de jeunes adultes issus des programmes de francisation en milieu francophone minoritaire au Canada : quelle place pour le français en contexte postsecondaire? » (2020-2021).
  • Collaboration to the SSHRC – Partnership Engage « Fostering linguistic security among young French speakers in British Columbia » (2022-2023), Bouchard, Marie-Eve (PI), Conseil jeunesse francophone de la Colombie-Britannique.
  • Collaboration to the SSHRC funded project « Inégalités de parcours dans l’enseignement supérieur : le cas des étudiants issus de l’immigration » (2017-2021) Magnan, M-O., Pilote, A., Kamanzi, P.C., Stacco, E., Trifiro, H., and team.

Courses taught

  • DLS 2501 - Écouter et lire en langue seconde
  • FLS 2521 – Lire pour écrire en français
  • FLS 2731 – Compréhension de l’oral en français – Avancé
  • FLS 2751 - Discutons-en
  • BIL 5520 - Thèmes choisis en études du bilinguisme - Regard ethnographique sur le bilinguisme dans le monde
  • BIL 5109 - Bilingualism in the workplace
  • BIL 5509 – Bilinguisme en milieu de travail

Recent publications

  • Levasseur, C., Tisizi, E., Tsuchiya, K., & Slavkov, N. (2022). Introduction. Le bilinguisme et au-delà : Réflexions critiques et pratiques innovantes pour appréhender le plurilinguisme dans sa complexité. Les Cahiers de l’ILOB/OLBI Journal12, 1–15. https://doi.org/10.18192/olbij.v12i1.6582

    Levasseur, C., Tisizi, E., Tsuchiya, K., & Slavkov, N. (2022). Introduction. Bilingualism and beyond: Critical thinking and innovative practices to address the complexity of multilingualism. Les Cahiers de l’ILOB/OLBI Journal12, 17–30. https://doi.org/10.18192/olbij.v12i1.6581

  • Magnan, M.-O., de Oliveira Soares, R., Paz Melo Araneda, F., Russo, K., & Levasseur, C. (2022). « ¿SOY SUFICIENTEMENTE BUENO PARA ESTAR AQUÍ?”: Ansiedad y discriminación lingüística en el contexto escolar de Quebec. Periferia14(2), 180-207. https://doi.org/10.12957/periferia.2022.63355
  • Lin, A. M. Y., Sohn, B.-g., Brisson, G., Tsuchiya, K., et Levasseur, C. (2021). Introduction: Redesigning the pedagogy of multiliteracies II for acting in a society with uncertainties. Cahiers de l’ILOB / OLBI Journal. 11, 15-27.  https://doi.org/10.18192/olbij.v11i1.6171
  • Magnan, M-O; Soares, R; Russo, K; Levasseur, C; Dessureault, J. (2022). “Est-ce que je suis assez bonne pour être ici?” : anxiété langagière et discrimination linguistique en contexte scolaire québécois. Revue canadienne de l’éducation. 45(1): 128-155. https://cje-rce.ca/fr/journals/volume-45-numero-1/anxiete-langagiere/
  • Lin, A. M. Y., Sohn, B.-g., Brisson, G., Tsuchiya, K. et Levasseur, C. (2021). Introduction : réimaginer la pédagogie des multilittératies II pour agir dans une société marquée d’incertitude. Cahiers de l’ILOB / OLBI Journal, 11, 1-14. https://doi.org/10.18192/olbij.v11i1.6172
  • Magnan, M-O; Levasseur, C; Grenier, V. (2021). « I’m almost bilingual » : sentiment de minorisation d’élèves d’une école de langue anglaise en région éloignée au Québec. La Revue canadienne des langues vivantes (RCLV)/The Canadian Modern Language Review (CMLR), 77(1), 69-92. https://doi.org/10.3138/cmlr-2020-0028
  • Levasseur, C. (2020). Être plurilingues et francophones : représentations et positionnements identitaires d’élèves de francisation à Vancouver. Éducation et Francophonie, XLVIII(1), 93-121. https://doi.org/10.7202/1070102ar
  • G. Paquet, R. et Levasseur, C. (2019). When bilingualism isn't enough: perspectives from new speakers of French on multilingualism in Montreal, dans Barakos, E. et Selleck, C. (eds), numéro spécial « Elite multilingualism - discourses, practices, and debate », Journal of Multilingual and Multicultural Development, 40(5), 375-391. https://doi.org/10.1080/01434632.2018.1543693
  • Tremblay, S., Magnan, M.-O. et Levasseur, C. (2018). Religion and negotiation of the boundary between majority and minority in Québec: discourses of young Muslims in Montréal CÉGEPs, dans ter Avest, K. H. (ed), numéro spécial « Education and Religion in a Secular Age », Education Sciences, 8(4), 183. https://doi.org/10.3390/educsci8040183
  • Magnan, M.-O., Levasseur, C., Grenier, V. et Darchinian, F. (2018). Enjeux scolaires et positionnements identitaires chez les élèves fréquentant une école d’une commission scolaire anglophone au Québec : étude de cas de trois régions. Rapport de recherche. Québec, Canada : MEES. 193p. http://hdl.handle.net/1866/21219       
  • Levasseur, C. (2018). Vers la reconnaissance de l’engagement des parents anglophones à l’école francophone en Colombie-Britannique, numéro spécial « Engagement local – Engagement global - Identités et communautés francophones en milieu minoritaire au Canada », Cahiers franco-canadiens de l’Ouest, 30(1), 103-138. https://doi.org/10.7202/1045597ar
  • Levasseur, C. (2016). When children challenge what’s “obvious”. Identities, discourses, and representations from the perspective of schoolchildren in Vancouver, Canada. in R. Lawson & D. Sayers (Éd.), Sociolinguistics research. Application and impact (p.45-65), London and New-York, Routledge. ISBN 978-0-415-74852-0

 

Her publications are also available on Research Gate.